Niet alleen poedermelk, ook andere huishoudelijke artikelen van westerse supermarkten zoals Albert Heijn zijn razend populair. De tussenhandel via webshops groeit hard in China. Reden voor Albert Heijn om in ieder geval de optie van een eigen Chinese webshop open te houden.

De schandalen rond babypoedermelk van Chinese makelij hebben een veel bredere strekking voor westerse supermarkten, inclusief Albert Heijn in Nederland.

Dat Chinese tussenhandelaren grootschalig Nutrilon uit de schappen van Nederlandse supermarkten slepen om dit kwaliteitsmerk voor babypoedermelk in China door te verkopen, is slechts een symptoom. Chinese particulieren blijken namelijk tal van producten in westerse supermarkten te kopen en via webshops in China door te verkopen, zo signaleert Het Financieele Dagblad donderdag.

Chinese middenklasse dol op westerse kwaliteitsproducten

De groeiende Chinese middenklasse heeft nog altijd een voorkeur voor buitenlandse kwaliteitsmerken en daar spelen de tussenhandelaren op in. Probleem is wel dat de levering van bestelde spullen door de particuliere webshops niet altijd vlekkeloos verloopt. Ook bestaat de kans dat er door de particuliere webshops met producten wordt gesjoemeld.

Voor westerse supermarkten liggen er daarom potentieel kansen als ze eigen webshops in China openen. Albert Heijn heeft op één van de platformen van de Chinese internewinkel Alibaba een plaatsje geboekt met Ah.tmall.hk, maar maakt daar nog geen gebruik van.

"We willen alle opties open houden en bezien dit vooral in het kader van innovatie en ontwikkeling", aldus de woordvoerder tegenover het FD.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl